Kolory w kreowaniu własnej marki mogą być potężnym narzędziem – jeśli wiesz, jak ich używać. Psychologia kolorów to bogaty temat. Kolory, które widzimy potrafią wpływać na ludzkie ciało, a także na podejmowanie decyzji i nastrój. Tak więc, jeśli chodzi o branding wizualny, to kolor odgrywa ogromną rolę w procesie identyfikowania się ludzi z Twoją marką i tego, jak się do niej odnoszą.
Według badań, Twoi odbiorcy/klienci dokonują oceny Twojej marki w ciągu 90 sekund od obejrzenia treści. To dość szybka ocena, któa opiera się na samych kolorach! Kolor zwiększa rozpoznawalność marki nawet o 80%, dlatego ważne jest, aby wybierać kolory ostrożnie i mając pełną wiedzę o tym, jak wpływają na ludzi, z którymi próbujesz się komunikować.
Co kolory Twojej marki mówią o Tobie?
Skoro wiemy już, że kolor naszej marki jest tak istotny w tym, jak jest ona postrzegana, to przyjrzyjmy się zatem poszczególnym kolorom. Dowiedzmy się, które z nich mogą przyciągnąć więcej Twoich idealnych odbiorców i przekazać właściwy komunikat.
Ostatecznie chcesz, aby Twoja marka, nawet jeśli jest to marka osobista, rezonowała z ludźmi, do których chcesz dotrzeć. Jeśli twoją publicznością są głównie mężczyźni, ważne jest, aby wiedzieć, czy mężczyźni identyfikują się z twoim wyborem kolorów, abyś mógł przyciągnąć więcej idealnego klienta.
Zanim przyjrzymy się poszczególnym kolorom zobaczmy, co pokazują badania dotyczące preferencji kolorystycznej kobiet i mężczyzn.
Kolory pomarańczowe i żółte stają się coraz mniej lubiane w miarę starzenia się obu płci.
Jak widać, mężczyźni i kobiety różnie postrzegają określone kolory, ale porozmawiajmy szczegółowo o każdym kolorze i o tym, jak może on przekazać ludziom Twoje przesłanie.
Kolor czerwony
Kolor czerwony to kolor wywołujący bardzo wiele emocji. Wiąże się z energią, władzą, niebezpieczeństwem, miłością, pasją, agresją, impulsywnością i dominacją.
Pozytywne skojarzenia: energiczny, odważny, namiętny i przyciąga uwagę bardziej niż jakikolwiek inny kolor.
Negatywne cechy: może się wiązać z odczuwaniem niepokoju, strachu i niebezpieczeństwa.
Fizjologicznie kolor czerwony zwiększa tętno, metabolizm i sprawia, że oddychamy szybciej.
Są różne odcienie czerwieni. Ciemniejsze odcienie takie jak bordo czy burgund, wskazują na bardziej powściągliwe uczucie, są bardziej bogate i wyrafinowane. Jaśniejsze kolory, takie jak szkarłat, mają więcej energii.
Koloru czerwonego często używa się w markach zorientowanych na żywność, a także w handlu detalicznym, ponieważ zwiększa apetyt i może skłaniać konsumentów do impulsywnych decyzji.
Jeśli chcesz, aby Twoja marka kojarzyła się z energią, entuzjazmem i pełnią przygód, możesz to osiągnąć poprzez oszczędne używanie jaśniejszej czerwieni. Jeśli Twoja marka jest bardziej luksusowa i chcesz przyciągnąć bardziej ekskluzywną klientelę, ciemniejszy odcień czerwieni, taki jak burgund, będzie na to świetnym sposobem.
Kolor pomarańczowy
Jeśli chodzi o kolor pomarańczowy, to niestety zarówno kobiety jak i mężczyźni, nie skłaniają się ku niemu. Kojarzy się on z osobami młodszymi wiekiem. Pokazuje on entuzjazm, energię, oryginalność i podekscytowanie.
Pozytywne cechy: pomarańczowy pokazuje pewność siebie, entuzjazm, wykazuje energię, witalność i charyzmę.
Negatywnie cechy: może być postrzegany jako tani, nieszczery, powierzchowny, niesympatyczny i dumny.
Fizjologicznie wprowadza energię i podekscytowanie do myśli i nastroju.
Nie używa się zbyt często koloru pomarańczowego, jako koloru wiodącego w markach. Częściej używa się go do zajęć młodzieżowych, sportowych, produktów lub zabawek dla dzieci. Dzieci i młodzież mają tendencję do przyciągania się do tego koloru bardziej niż dorośli. Bardziej przypalona pomarańcza kojarzy się bardziej z naturą i jesienią, ale często może być postrzegana jako nudna. Koral ma jaśniejszy kolor, a użyty strategicznie może dodać marce zabawy i młodości.
Jeśli wybierzesz kolor pomarańczowy, musisz znać swoich odbiorców. Jeśli użyjesz go oszczędnie i w połączeniu z przyjemnymi kolorami, może być idealnym dodatkiem. Jest on doskonałym uzupełnieniem dla niebieskiego, więc użycie tych dwóch kolorów razem, może być zwycięską kombinacją i może wykazać pewność siebie, stabilność i energię.
Odcienie żółtego
Kolor żółty znany jest z tego, że jest kapryśny, energiczny, młodzieńczy, przyjazny, szczęśliwy, ciepły i kochający zabawę.
Pozytywne skojarzenia: energiczny i zabawny, pokazuje charyzmę, optymizm, radość, troskę. Może być powszechnie postrzegany jako przystępny cenowo.
Negatywne skojarzenia: może sprawić, że ludzie będą myśleć o ostrożności, jest kruchy emocjonalnie, może wywoływać reakcje impulsywne i niecierpliwe.
Fizjologicznie zwiększa aktywność umysłową, świadomość i energię. Jest najjaśniejszy ze wszystkich kolorów i najszybciej przyciąga uwagę.
Powszwechnie stosuje się go w markach skierowanych bardziej do dzieci i może wnieść młodzieńczą energię.
Jaśniejsze odcienie żółci sugerują kreatywność, młodzieńczość i optymizm, podczas gdy ciemniejsze odcienie, takie jak musztardowy, mogą być postrzegane jako nieczułe i nietwórcze. Złoto natomiast może być postrzegane jako drogie, luksusowe. Z jednej strony wskazuje na bogactwo i dodaje wyrafinowania, podczas gdy z drugiej strony reprezentuje ego i postrzegany jest jako nieczułe.
Niestety zgodnie z badaniami, kolor żółty uznano za jeden z najmniej preferowanych kolorów, zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety.
Żółtego używamy najczęściej, gdy kierujemy produkt lub usługę na młodszy rynek. Ciemniejszych odcieni i złotych kolorów używa się częściej w starszych przedziałach wiekowych i kierowane są przede wszystkim na rynek damski.
Kolor zielony
Czas na kolor zielony. Chyba każdemu z nas kojarzy się z tym, że jest przyjazny dla środowiska.
Pozytywne skojarzenia: lubiany zarówno przez mężczyzn, jak i kobiety, wiąże się z uczuciem spokoju i szczerości, przepełnia go pozytywna energia i uczucia zarówno życia, jak i odnowy.
Negatywy: czasami zielony kojarzy się z zazdrością, chciwością i korupcją.
Fizjologicznie jest równoważący, kojący, a także odmładzający.
Ogólnie rzecz biorąc, jest świetnym kolorem i jest lubiany na całym świecie. Wywołuje uczucie pozytywnego myślenia, pielęgnowania, troski i uspokajania. Ciemniejsze odcienie zieleni najczęściej kojarzą się z relaksem i spokojem. A jasne odcienie zieleni, takie jak mięta, dają uczucie odświeżenia, czystości i przestrzeni.
Używanie zieleni jako części schematu kolorów może być świetnym sposobem na dodanie uczucia odświeżenia, spokoju i wzrostu. Jeśli Twoja marka jest ekologiczna lub świadczy usługi nastawione na czystość lub relaks, zielony jest drogą, którą powinieneś się kierować.
Niebieski
Kolor niebieski często kojarzy się z lojalnością, bezpieczeństwem i spokojem. Pobudza również kreatywność,a co najważniejsze, lubią go zaróno mężczyźni, jak i kobiety.
Pozytywne cechy: może wykazywać inteligencję, wiarygodność, szczerość, pewność siebie, rzetelność i cnotę.
Negatywne skojarzenia: może okazywać obojętność, wskazywać na samotność i chłód.
Fizjologicznie wiadomo, że spowalnia tętno i zwiększa poczucie i spokoju. Niebieski nie jest groźny, ale może też wykazywać dystans.
Jaśniejsze odcienie niebieskiego wiążą się z kreatywnością i spokojem, podczas gdy ciemniejsze odcienie niebieskiego wiążą się z bezpieczeństwem, wiarygodnością i pewnością siebie.
Najczęściej używają go marki, które chcą wykazać się rzetelnością i prawdziwością. Z tego też powodu wiele instytucji finansowych i branż mediów społecznościowych używa koloru niebieskiego do komunikowania poczucia bezpieczeństwa.
Ma pozytywne powiązania zarówno z ciemnymi odcieniami, jak i jasnymi. Jeśli chcesz wyglądać na godnego zaufania, niezawodnego i pewnego siebie, używanie niebieskiego to świetny sposób. Jeśli Twoja marka jest bardziej delikatna i uspokajająca, jak np. spa, to bardziej odpowiedni byłby jaśniejszy odcień.
Kolor fioletowy
Fiolet łączy w sobie zarówno namiętność i śmiałość czerwieni, jak i uspokajające, pogodne odcienie niebieskiego. Kojarzy się z wyobraźnią, luksusem, oryginalnością i duchowością.
Pozytywne skojarzenia: władza, godność, magia, królewskość i wyjątkowość.
Negatywne odczucia: złożony, snobistyczny, wrażliwy i można go uznać za ponury.
Efekty psychologiczne: zwiększona kreatywność i intuicja.
Fioletowy to jeden z tych kolorów, który jest wyjątkowy i zapewnia pewien poziom niezależności i oryginalności, więc marki, które używają fioletu, często produkują kreatywne towary bądź promują oryginalność lub duchowość.
Ciemniejsze odcienie kojarzą się z wynagrodzeniem i luksusem. W starożytności purpura była bardzo trudna do zdobycia, więc często tylko bogaci mogli sobie na nią pozwolić. W naturze fiolet nie jest powszechny, dlatego często postrzegany jest jako rzadki i delikatny.
Chociaż fiolet kojarzy się z luksusem i tantiemami, to nie jest często stosowany w produktach, ze względu na swoją oryginalność i złożoność. Według tego badania był to drugi najmniej ulubiony kolor mężczyzn i dlatego nie jest używany w przypadku męskiej publiczności. Z drugiej strony ten kolor pociąga kobiety ze względu na jego kobiecość oraz związek z pasją i wyrafinowaniem. Jeśli zdecydujesz się na użycie fioletu w swojej marce, dowiedz się, kto jest Twoim rynkiem docelowym i jak chcesz, aby ludzie czuli się w kontakcie z Twoją firmą. Jeśli kreatywność i inspiracja, to niektóre z Twoich wartości, może to być idealny kolor do wykorzystania! Nie bez przyczyny został wybrany kolorem roku 2022 przez Panteon.
Kolory czarny, biały, szary
Czerń kojarzy się z wyrafinowaniem, niezależnością, luksusem i klasą. Niestety może być postrzegana jako przygnębiająca, pozbawiona kreatywności i kojarzona ze strachem. Mimo tych negatywnych wrażeń, jest ona świetnym dodatkiem do marki. Prezentuje luksus zarówno mężczyznom, jak i kobietom, i może sprawić, że produkt będzie wydawał się bardziej luksusowy i droższy. Czerń często kojarzy się z technologią.
Szarość postrzegamy jako subtelną, niezawodną, wyrafinowaną i elegancką, ale z drugiej strony może wydawać się nudna i pozbawiona wyobraźni. Mimo tego, iż jest to kolor neutralny, to rzadko stosuje się go jako kolor podstawowy marki. Dzieje się tak ze względu na to, że uznawany jest jako “bezbarwny”. Marketingowcy unikają szarości, ponieważ użycie innego koloru zwiększa o 80% chęć do przeczytania treści.
Biel ucieleśnia czystość, przestrzeń, wiedzę, innowacyjność i klasę. Z drugiej strony może wydawać się sterylna, pusta i samotna. Koloru tego często używa się do przedmiotów z wyższej półki i luksusowych, a także do reprezentowania czystości i przejrzystości.
Używanie surowych, czarno-białych kolorów dla marek, wymaga zdecydowania i odwagi. Podczas gdy szary nie jest pożądanym kolorem ze względu na fakt, że jest nieobecny, kolory czarny i biały mogą wykazywać wyrafinowanie, klasę i gust.
Kolor brązowy
Ostatnim już kolorem jest kolor brązowy. Najczęściej używa się go w odniesieniu do środowiska. Wywołuje poczucie niezawodności i stabilizacji.
Pozytywne strony: słynie z bogactwa, szyku, klasy, stabilności i tradycji.
Negatywne aspekty: może być postrzegany jako nudny i pozbawiony wyobraźni.
Brąz występuje w ziemi, więc naturalnie jest znany ze środowiska, ponieważ jest stabilny, bezpieczny i niezawodny. Nie ma zbyt wielu marek, które używają brązu jako głównego koloru, ponieważ żadna płeć nie przepada za tym kolorem. Był to najmniej lubiany kolor przez mężczyzn, ale mimo to, jeśli chcesz pokazać solidność, brązowy jest dobrym wyborem.
Ważne jest, aby wiedzieć, na kim chcesz się skupić i co oferujesz. Prawdopodobnie mężczyźni nie byliby początkowo zainteresowani tym kolorem, ale być może opalenizna mogłaby być użyta dla marki skoncentrowanej na kobietach, aby nadać jej szykowny i gustowny dodatek.
Było to dość obszerne omówienie psychologii kolorów, czyli znaczenia kolorystyki w kreowaniu wizerunku marki. Powiedzieliśmy sobie jakie znaczenie mają kolory i jak wpływają na ludzi, którzy je oglądają. Mam nadzieję, że te informacje przydadzą Ci się, gdy będziesz podejmować decyzję co do kolorystyki swej marki. Daj mi znać w komentarzach, co myślisz o strategicznym wykorzystaniu kolorów w Twojej marce.