Gdy rozpoczynamy prowadzenie swojej działalności, w końcu przychodzi taki moment, gdy musimy podjąć decyzję, jak ma wyglądać nasze logo. Jest ono bardzo ważnym elementem, często pomijanym przez początkujących przedsiębiorców. Nie możemy jednak tego robić, gdyż logo firmy znacząco wpływa na jej sukces, zachęcając lub zniechęcając klientów do zakupu. Na łamach internetu, często widzimy pojęcia logo/logotyp, które niektórzy stosują zamiennie. Czy jednak logo i logotyp to jest to samo?
Czym jest logo?
Logo jest to graficzna forma przedstawienia symbolu oraz nazwy firmy czy organizacji, które stosuje się na materiałach drukowanych, reklamach, budynkach, pojazdach i innych przedmiotach związanych z identyfikacją wizualną firmy. Tak wygląda jego definicja. W praktyce logo może składać się z kilku elementów takich jak sygnet, logotyp, czy hasło firmowe tzw. tagline.
Czym zatem jest logotyp?
Jak widać z poprzedniego akapitu, logotyp jest częścią składową logo. Stanowi on przekaz tekstowy, na przykład “Pepsi”, “HONDA”, “zalando.pl”, ujęty w spójnej kolorystyce względem całości identyfikacji wizualnej marki. Jego zadaniem jest przyciągać kompozycją tekstową i uzupełniać całość logo.
Jakie pozostałe elementy mogą wchodzić w skład logo?
Najczęściej w skład logo firmy wchodzi jeszcze sygnet. Jest to symbol graficzny, budzący jednoznaczne skojarzenia z marką. Często wykorzystuje się go zamiast pełnego logo – zwłaszcza na materiałach reklamowych o ograniczonej powierzchni, czy jako ikona w mediach społecznościowych.
Czasami spotkać się można jeszcze z elementem nazywanym TAGLINE, czyli hasłem firmowym. Jest to swego rodzaju slogan reklamowy, który ma za zadanie przekazać misję firmy. Powinien on podkreślać kluczowy aspekt produktu lub marki.
Najlepiej jednak pokazać to na przykładach.
Czy też np.
Jednakże nie wszystkie trzy elementy muszą wchodzić w skład logo firmy. Najczęściej pomija się tagline.
Logo firmowe jest nie tylko potrzebne, ale wręcz niezbędne w czasie zakładania działalności gospodarczej i budowania wizerunku swojej firmy. Pamiętajmy o tym, że nie musi być ono wyłącznie w formie cyfrowej, ale może znaleźć się również na pieczątce firmowej.
Na rynku jest mnóstwo firm, które w swojej ofercie mają projektowanie logo. Aby uniknąć nieporozumień w kontaktach z firmą, warto jest znać różnice między logo a logotypem oraz pozostałymi częściami składowymi logo. Możemy również pokusić się o samodzielne stworzenie swojego logo w darmowych programach graficznych, w których znajduje się wiele szablonów do dyspozycji jak np. CANVA. WIęcej na temat tego narzędzia znajdziesz TUTAJ.
Ja swoje logo właśnie w tym programie stworzyłam. Może nie jest ono jakoś wyjątkowo profesjonalne, ale symbolizuje moje obecne życie.
Tworząc swoje logo, pamiętajcie o tym, że nie trzeba posługiwać się całym stworzonym logo. Firmy, w zależności od możliwości, czy potrzeb, posługują się np. samym sygnetem, lub samym logotypem.