Branding – od czego zacząć?

Gdy już zrobimy te pierwsze kroki w rozpoczęciu naszego biznesu, a więc wiemy już jak ma on wyglądać, co chcemy naszym klientom zaoferować oraz w jakiej formie prawnej prowadzić nasz biznes, czas zająć się brandingiem, czyli wykreowaniem naszej marki.

Więcej na temat 5 podstawowych kroków do rozpoczęcia biznesu znajdziesz TUTAJ

Czym jest branding?

W dosłownym tłumaczeniu Brand oznacza Markę. Branding zaś, najprościej rzecz ujmując, jest to tworzenie swojej marki. Nie jest to jedynie określenie kolorystyki, nazwy, czy też logo, ale o wiele więcej (choć są to bardzo ważne aspekty brandingu). Chodzi o zdefiniowanie i dzielenie się unikalnym zestawem wartości, które reprezentują Twój charakter jako marki. Pokazanie Twojemu klientowi czego może od Ciebie oczekiwać, jaka jest jakość Twojego produktu. Branding to serce, dusza i duch biznesu w formie wizualnej. Zaprasza widzów do opowieści i pozwala im poczuć coś, z czym mogą się połączyć. “

„Twoja marka jest tym, co ludzie mówią o Tobie, gdy nie ma Cię w pokoju”
Jeff Bezos Założyciel Amazon

Oto 5 podstawowych kroków do wykreowania własnej marki

Określ swoje wartości

Pierwszą rzeczą, jaką musisz zrobić tworząc własną markę, to określenie wartości oraz swoich celów. Identyfikacja podstawowych wartości jest tak ważna, ponieważ Twoje wartości będą kierować wszystkimi Twoimi kolejnymi decyzjami, chociażby takimi jak to, jak się prezentujesz, jak działasz na rynku, jak nawiązujesz kontakty itp. Im szybciej zrozumiesz, co jest dla Ciebie najważniejsze, tym szybciej się pójdziesz do przodu z pozostałymi elementami. 

Przykładowo wartością mojej firmy jest uczciwość, rzetelność, zaufanie, wobec czego utrzymuję ze swoimi klientami otwartą komunikację, aby pokazać, że jesteśmy sobie równi. Każdą współpracę rozpoczynam od szczerej rozmowy (najczęściej na ZOOM-ie), a każde zlecone mi zadanie wykonuję tak, jakbym ja chciała, aby ktoś to dla mnie zrobił. 

Na początek zadaj sobie te kluczowe pytania dotyczące rynku docelowego, usług i wartości (mówiłam o nich już w TYM artykule):

– Kto jest moim potencjalnym klientem i co chcę mu dać?

– Co robię najlepiej ? Jak mogę wykorzystać te informacje, aby promować się w inny sposób i wyróżniać się?

– Jakie wartości są dla mnie najważniejsze?

Wybierz proste wizualizacje i profesjonalne obrazy

Jednym z najważniejszych elementów brandingu wizualnego jest to, aby Twoja firma wyglądała spójnie. Oznacza to, że na wszystkich platformach i w mediach społecznościowych Twoja obecność w Internecie musi wyglądać jednolicie i profesjonalnie, budując w ten sposób zaufanie.

Oto najważniejsze elementy wizualne brandingu:

Logo

Logo szybko i profesjonalnie identyfikuje Twoją firmę. Chociaż wspaniale jest mieć logo, to jest ono również jedną z tych rzeczy, które możesz stworzyć, czy też zmienić w trakcie rozwoju firmy.

Myślę o tym w ten sposób: logo to zwiastun filmu, a marka to film. Logo jest częścią marki, ale to nie wszystko. To tylko zapowiedź.

Więc chociaż posiadanie logo jest ważne, nie będzie problemu, jeśli poczekasz z nim trochę, albo zdecydujesz się je później zmienić.

Pamiętaj!

Nie utkwij zbytnio w logo. Jeśli tworzysz je samodzielnie, postaw na wszechstronność i prostotę. W razie wątpliwości najlepsze jest proste. Możesz zlecić jego wykonanie specjalizującej się w tym firmie lub wykonać je samodzielnie w programie graficznym np. CANVA. Tutaj możesz przeczytać, czym różni się logo od logotypu.

Paleta kolorów

Wybranie kolorów naszej marki to zarazem jedna z najfajniejszych, jak i najtrudniejszych rzeczy do zrobienia. Zwłaszcza gdy chcesz, aby Twoje kolory przemawiały do ​​wielu ludzi i nie chcesz, aby były przytłaczające. Pomyśl o skupieniu się na 2 lub 3 kolorach i wykorzystaniu innych, aby je uzupełnić. W TYM artykule przeczytasz, jak kolory oddziaływują na naszych klientów. 

Jeśli zauważysz, że chodzisz tam i z powrotem między kolorami, wybierz coś neutralnego. Użyj jednego lub dwóch akcentujących kolorów, które są charakterystyczne, ale zachowaj prostotę i czystość. Zawsze możesz później zmienić paletę kolorów.

Warto stworzyć swój moodboard. Jest to narzędzie (kolaż), które za pomocą kolorów, ilustracji, czasami treści i innych wzorów, służy nam do wizualizacji koncepcji projektowej/marki, to taka tablica inspiracji.

Ja swój moodboard mam wydrukowany i powieszony nad biurkiem. Korzystam z niego tak naprawdę cały czas, przy każdym tworzeniu postów, grafik na swoje profile w SM, czy na stronę www. 

Moodboard marki Wirtualna Aga, kompozycja odcieni fioletów z turkusem

Zdjęcia

Fotografie, których używasz do reprezentowania swojej firmy, są tak samo ważne, jak logo i paleta kolorów.

Zdjęcia, które udostępniasz, mogą być jednym z najszybszych sposobów, aby zaprezentować Cię jako profesjonalistę lub sprawić, że będziesz wyglądać na niedoświadczonego. 

Skąd brać zdjęcia?

1. Zatrudnij fotografa

Polecam WSZYSTKIM wynająć profesjonalnego fotografa przynajmniej na początek. Zdjęcia profesjonalne wywierają naprawdę dobre pierwsze wrażenie na potencjalnych klientach. Ostatnio bardzo popularne w ofertach fotografów są tzw. sesje biznesowe.

2. Korzystaj z banków zdjęć, zarówno tych bezpłatnych, jak i płatnych

Jest bardzo wiele banków zdjęć, które oferują profesjonalnie wykonane zdjęcia w wersji płatnej, a także bezpłatnej. Jeżeli zdecydujemy się na zdjęcia jednego autora, będą one wyglądały spójnie. Oto kilka banków zdjęć, które polecam:

3. Zrób je sam

Jeżeli masz do tego smykałkę i Twoje zdjęcia wyglądają profesjonalnie, możesz oczywiście jak najbardziej je wykorzystać. Obecnie jest mnóstwo różnych darmowych aplikacji, edytorów, które pomagają w “wyszlifowaniu” naszych fotografii. Ja najczęściej używam do tego Snapseed.

Zaistniej w mediach społecznościowych

Nikt chyba nie powie, że media społecznościowe nie mają wpływu na naszą markę i na to, jak postrzegają ją inni. To przez media społecznościowe nawiązujemy relacje z naszymi potencjalnymi klientami, budujemy naszą społeczność. Bez względu na to, czy to jest Instagram, Facebook, Twitter, You Tube, czy Linkedin pamiętaj o zachowaniu spójnego wyglądu oraz atmosfery, jaką roztaczasz wokół siebie, a Twoja nazwa musi być łatwa do zapamiętania i znalezienia w wyszukiwarce. Pamiętaj, że aby klient coś od Ciebie kupił, najpierw musi Cię poznać i Ci zaufać.

Co więc publikować?

Bądź ekspertem, a ludzie będą wracać, aby dowiedzieć się od Ciebie więcej. Bez względu na to, jaka jest Twoja branża, jaka jest Twoja nisza, dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem i bądź pewny siebie.

Bądź sobą, bądź inny i przekazuj swoją wiedzę. Nawet jeśli jesteś nowy w swojej branży, dziel się tym, co wiesz, szczerze, hojnie i zawsze z nastawieniem do pomagania innym. Poznaj ludzi, którzy Cię obserwują, obserwuj ludzi, od których chcesz się uczyć i wchodź w interakcje.

Pamiętaj jednak, aby liczba platform społecznościowych, na których zaczynasz działać, nie przytłoczyła Cię. Nie wszystko na raz! Zacznij od 1 do 2, poczuj się z nimi komfortowo i zacznij powiększać swoją publiczność, potem z czasem zacznij działać na kolejnych platformach.

Załóż swoją stronę www

Nie jest to oczywiście must have na początku swojej działalności, ale z czasem jest to jednak rzecz niezbędna. Strona internetowa to Twoje centrum online, w którym ludzie mogą dowiedzieć się o Tobie, Twojej firmie, poznać Twoje usługi i zatrudnić Cię, czy też kupić Twój produkt. W dzisiejszych czasach jest jak Twoja cyfrowa wizytówka, więc bardzo ważne jest, aby wyglądała profesjonalnie.

Zacznij budować swoją społeczność również tutaj, dziel się z klientami swoimi produktami, swoją wiedzą. Zbieraj informacje o swoich klientach oraz rozpocznij budowanie swojej listy mailowej, będziesz w stałym kontakcie ze swoimi klientami, nawet w sytuacji, gdy nagle z jakiegoś powodu media społecznościowe zawiodą (jak miało to miejsce w październiku 2021r.). 

Daj sobie czas

To chyba najważniejsza zasada. Pamiętaj, że nie od razu Rzym zbudowano. Każda marka potrzebuje czasu, aby zaistnieć, aby klienci ją poznali i aby zdobyła ich zaufanie. Bądź cierpliwy i nie martw się, jeśli czujesz, że jesteś w tyle za innymi lub, że wszyscy idą szybciej niż ty. Zrób jeden krok naprzód każdego dnia, a dotrzesz tam, gdzie chcesz!

A więc wiesz już, jakie są podstawowe elementy brandingu, teraz czas usiąść i zacząć działać. 

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top