W sieci dostępnych jest coraz więcej bardzo przydatnych i bezpłatnych narzędzi online, które pomogą Ci w prowadzeniu własnego biznesu, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Oto moje TOP 12, z których korzystam praktycznie na co dzień.
Zacznijmy od Google. Jego bezpłatne narzędzia są niezastąpione. Ta wyszukiwarka naprawdę wychodzi naprzeciw użytkownikom, aby maksymalnie ułatwić im jej użytkowanie.
Google Docs (substytut Worda), Google Sheets (Arkusze – substytut Excela), Google Prezentacje (substytut Power Pointa)
Powiem szczerze, że z Google Docs korzystam codziennie, a nawet kilka razy dziennie. Jest to narzędzie, które ze spokojem zastąpi nam popularnego Worda, a przynajmniej w tej jego podstawowej funkcji. Tak jak Google Sheet z powodzeniem zastąpi nam podstawową wersję popularnego programu kalkulacyjnego, jakim jest Excel, a Google Prezentacje Power Pointa.
Dla mnie osobiście najważniejsze w tych narzędziach jest to, że:
- mogę wejść w dokument i pracować na nim w każdej wolnej chwili, czy to w domu, w autobusie, czy czekając w kolejce w przychodni. Dokumenty Google zapisują się na dysku Google, o którym powiem za chwilę, dzięki czemu mamy do nich dostęp nawet z poziomu naszego smartfona.
- mogę swój dokument udostępnić dowolnej osobie, określając jednocześnie, czy osoba ta będzie miała możliwość edytowania tego dokumentu, czy też jedynie przeglądania go. Jest to bardzo pomocne, gdy przygotowuję jakieś teksty dla swoich klientów. Nie muszę wówczas każdej kolejnej wersji zapisywać na komputerze, a następnie wysyłać mailem. Wystarczy, że raz tylko prześlę link do tego dokumentu, aby klient miał do niego dostęp w każdej chwili.
Google Drive
Jest to tzw. dysk Google, o którym wspominałam przed chwilą. Mając konto w Google, automatycznie otrzymujemy 15 GB przestrzeni dyskowej do przechowywania swoich plików. Mogą to być różnego rodzaju pliki, od dokumentów tekstowych, przez pdf-y, aż po zdjęcia, czy filmy. Dzięki temu, iż jest to pamięć w chmurze, mamy do niej dostęp z każdego dowolnego urządzenia, na którym mamy wyszukiwarkę Google.
Formularze Google
Jest to kolejne bezpłatne narzędzie, które polecam szczególnie dla osób prowadzących własną działalność w internecie. Służy ono do tworzenia ankiet, z pomocą których będziesz mogła z łatwością np. wybadać potrzeby swoich potencjalnych klientów. Dowiesz się, czego potrzebują, co preferują, jaki mają problem, który Ty możesz rozwiązać. Ankieta pomoże ci również zebrać informacje od swojego klienta, które będą dla Ciebie niezbędne w stworzeniu projektu dla niego.
Wizytówka w Google (Profil Firmy w Google)
Zastanów się, gdzie najpierw wyszukujesz firmy, gdy potrzebujesz skorzystać np. z usług kosmetyczki, fryzjera, mechanika, czy też np. poszukujesz sklepu z upominkami w swojej okolicy? Oczywiście tym miejscem jest Google. Zapewne kojarzysz, że po wpisaniu w wyszukiwarkę np. noclegi Gdynia, w pierwszych wynikach pojawi Ci się mapka Google z zaznaczonymi na niej różnymi hotelami, pensjonatami itp. Dodatkowo niektóre z nich mają zdjęcia, opinie oraz inne przydatne informacje jak np. kontakt telefoniczny, strona internetowa, czy chociażby godziny otwarcia i cena. Każda firma, która chce trafić do swoich klientów, zbudować swoją wiarygodność, powinna stworzyć swoją wizytówkę w Google.
Google Meet/Zoom
Czas pandemii spowodował, iż wiele firm przeniosło się do internetu. Okazało się, iż wiele działań, które do tej pory odbywały się w realu, można tak naprawdę wykonać online. Jedną z takich czynności jest wideo-rozmowa. Czy to z klientem, czy z kontrahentem, czy nawet porady prawne odbywają się obecnie w większości wirtualnie. Wiem, że z pewnością znajdą się osoby, które jednak preferują kontakt osobisty. Ma to oczywiście swoje plusy, ale dzięki wideo-rozmowom poszerzamy swoją działalność o klientów, którzy nie są w stanie do nas przyjechać osobiście, bądź najzwyczajniej w świecie mają za daleko i im się to nie opłaca. Do takich wideo rozmów możemy skorzystać z Google Meet lub z aplikacji Zoom. Przy czym aplikacja Zoom dostępna jest w wersji płatnej oraz bezpłatnej. W wersji darmowej możemy prowadzić wideo-rozmowę max. 40 minut. Gdyby nasze rozmowy były dłuższe, wówczas należy już wykupić dostęp do tej aplikacji.
Canva
Któż nie słyszał o tym narzędziu? Jest to chyba obecnie najbardziej popularne narzędzie do tworzenia grafik/filmów na media społecznościowe. Możemy w niej stworzyć również dokumenty pdf, prezentacje, a nawet stron internetowych. Projektów, które możemy na niej wykonać, jest ogrom. Aplikacja ta występuje zarówno w wersji płatnej jak i bezpłatnej. Powiem szczerze, UWIELBIAM ją! Ma mnóstwo możliwości i stale się rozwija. Jej zaletą jest również to, iż oprócz wersji online dostępnej z poziomu naszego komputera, możemy również zainstalować ją na swoim telefonie. Trzeba jednak zaznaczyć, iż jest to bardziej amatorskie narzędzie, niż profesjonalne i niestety nadaje się raczej do tworzenia produktów wirtualnych. Gdybyśmy chcieli stworzyć produkt, a następnie go wydrukować, wówczas raczej należałoby skorzystać z bardziej profesjonalnych narzędzi. Więcej na temat Canvy pisałam TUTAJ.
LanguageTool
Jest to bardzo przydatne internetowe bezpłatne narzędzie, które sprawdza ortografię, interpunkcję, gramatykę i stylistykę naszych pisemnych wypowiedzi. Instalując je na swojej przeglądarce, będzie ono sprawdzać pisownię na każdej stronie, na której będziemy dodawać tekst — na Facebooku, Instagramie, Google Docs, Canvie itd. Pamiętać jednak należy, iż jest to tylko wspomagające nas narzędzie i nie zastąpi całkowicie naszej kontroli. Czasami sugeruje zmianę czegoś, co chcemy aby pozostało w takiej formie, jaką wpisaliśmy. Znajdziesz je TUTAJ.
Meta Business Suite/ Creator Studio
Zarówno Meta Business Suite jak i Creator Studio służą do dodawania/zarządzania naszymi treściami na Social Mediach – FB i IG. Dzięki nim możemy nie tylko od ręki opublikować nasze posty, ale również zaplanować je na cały kolejny tydzień czy nawet miesiąc. Dzięki nim możemy sprawdzić również do ilu odbiorców udało nam się trafić z naszymi treściami.
Trello/Asana
Jak często zdarza Ci się, że z powodu natłoku obowiązków zapominasz o wizycie u lekarza, o wywiadówce, o konieczności wykonania telefonu do urzędu itd. Zarówno Trello jak i Asana to narzędzia, które pomogą Ci w zaplanowaniu swojej pracy, swoich codziennych działań/obowiązków. Jeżeli pracujesz na co dzień z innymi osobami w zespole, pomogą Ci również w organizowaniu pracy całego zespołu. Dzięki nim łatwiejsza stanie się również komunikacja z Twoim klientem, który ma możliwość dodawania zadań, które chce, abyś dla niego wykonała. Obie te aplikacje występują zarówno w wersji bezpłatnej (podstawowej) jak i płatnej (z rozszerzonymi funkcjami). Jak dla mnie Trello jest nieco prostszy w użyciu, ale mniej zaawansowany niż Asana (przynajmniej w tej wersji bezpłatnej).
Google Analytics
To już ostatnie z bezpłatnych narzędzi, które dzisiaj chciałabym Wam zaprezentować. Jest ono dedykowane osobom, które mają już własną stronę internetową i chciałyby wiedzieć, jak dużo osób ją odwiedza. Służy do analizy statystyk naszej witryny internetowej. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się kim są, skąd pochodzą, czego szukają użytkownicy twojej strony internetowej oraz czy znaleźli na niej to, czego oczekiwali. Takie informacje pomogą Ci podejmować dalsze decyzje biznesowe.
Jak widzisz, jest naprawdę wiele bezpłatnych aplikacji/narzędzi. Ułatwią Ci one prowadzenie własnej firmy szczególnie w tym początkowym okresie, gdzie zapewne każda wydana złotówka jest obejrzana dwukrotnie.