Czasami nie mamy pomysłu na nasz biznes. Wiemy tylko, że chciałybyśmy pracować same dla siebie i najlepiej, aby pracę tę można było wykonywać zdalnie. Tak, byśmy mogły początkowo rozwijać swój biznes pracując jednocześnie na etacie, lub po prostu wychowując swoją pociechę.
W dzisiejszym wpisie chciałabym poruszyć temat branży, jaką jest wirtualna asysta. Jest to coraz bardziej popularny zawód, który daje wiele możliwości i korzyści. Jednak, jak każdej branży tak i wirtualna asystama ma swoje zalety a także wady.
Kim jest wirtualna asystentka?
Wirtualna asystentka, w skrócie WA, to osoba, która wykonuje różnego rodzaju zadania dla klientów zdalnie. Może swoją pracę wykonywać z dowolnego miejsca na ziemi – wszędzie tam, gdzie ma dostęp do internetu. Wspiera w głównej mierze przedsiębiorców, którzy nie lubią robić pewnych zadań, nie potrafią, albo najnormalniej w świecie nie mają na pewne zadania czasu. Dzięki temu, że oddelegują pewne zadania wirtualnej asystentce, mają więcej czasu na to, aby skupić się na rozwoju swojej firmy. WA może zajmować się m.in.:
- administracją,
- marketingiem,
- sprzedażą,
- obsługą klienta,
- tłumaczeniem,
- pisaniem tekstów,
- prowadzeniem social mediów,
- pomocą w organizacji wydarzeń,
- itp.
Więcej na temat wirtualnej asysty możesz przeczytać TUTAJ.
Jednak każdy wykonywany zawód ma swoje blaski i cienie. Zanim zdecydujesz się działać w tej branży, warto byś poznała nie tylko zalety, ale również wady wirtualnej asysty. Spojrzenie z dwóch stron pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję, czy aby na pewno jest to branża dla Ciebie.
Jakie zatem zalety ma bycie wirtualną asystentką?
Możliwość kształtowania własnych zarobków
Pracując jako wirtualna asystentka sama ustalasz swoją stawkę godzinową. Im większe masz doświadczenie i umiejętności, tym wyższe stawki możesz uzyskać. Stawki początkujących wirtualnych asystentek zaczynają się od 40-50 zł/h. Osoba bardziej doświadczona bądź specjalizująca się w konkretnej dziedzinie będzie miała już wyższe stawki – nawet do 150 zł/h. Podaję tutaj stawki godzinowe, ale możesz również rozliczać się zadaniowo, czyli za określone zadanie brać określoną kwotę.
Elastyczność czasowa
Pracując w tej branży masz możliwość dostosowania grafiku pracy, do własnych preferencji. Taka praca pozwala na lepsze zbalansowanie życia zawodowego i osobistego. Możesz tak ustawić sobie czas pracy, aby móc w ciągu dnia załatwić jakieś sprawy w urzędzie, czy u lekarza. Możesz również w ciągu dnia pracować na etacie, a wieczorami wykonywać zadania dla swoich klientów. Ja np. przez dłuższy czas pracowałam przede wszystkim w godzinach wieczornych, gdyż w ciągu dnia opiekowałam się swoją córką (byłam na urlopie wychowawczym). Dopiero gdy Majka poszła do przedszkola, mój czas pracy uległ zmianie.
Praca zdalna
To jedna z największych zalet pracy wirtualnej asystentki. Praca z domu daje dużą swobodę i elastyczność, pozwala na dopasowanie godzin pracy do indywidualnych potrzeb i preferencji. Pozwala też zaoszczędzić czas i pieniądze, które trzeba by było wydać na dojazdy do pracy. Gdy pracowałam na etacie dojazd do pracy zajmował mi codziennie 2h (w obie strony). Te dwie godziny mogłam spokojnie spędzić z rodziną, z dziećmi, zamiast siedzieć w autobusie. Co więcej, gdy latem opiekowałam się dobytkiem mojej siostry, podczas jej urlopu, śmiało mogłam zabrać ze sobą laptopa i pracować u niej w domu. Jedynym ograniczeniem jest tutaj tylko dostęp do internetu.
Wszechstronny rozwój
Praca wirtualnej asystentki pozwala na wykonywanie różnorodnych zadań, co pozwala na rozwijanie umiejętności i zdobywanie doświadczenia w wielu nowych obszarach. Potrzeby klientów się zmieniają, często zaczynamy współpracę z klientem od prostych zadań administracyjnych, potem z czasem, gdy klient ma już do nas zaufanie, zleca zadania bardziej specjalistyczne. Tak było i u mnie. Najpierw zaczęłam od prostych zadań związanych ze stworzeniem grafik, zrobieniem researchu, przygotowaniem treści pod wpis na bloga itp. Teraz zakres moich obowiązków dla moich klientek jest dużo szerszy. Montuję podcasty, filmy, piszę wpisy na bloga, planuję i publikuję treści na SM, zajmuję się obsługą klienta, zarządzam projektami itd. Często zrobienie czegoś nowego wymagało ode mnie wyszukania w internecie informacji na ten temat, czy zrobienia jakiegoś szkolenia. Gdy teraz z perspektywy czasu patrzę na swoje umiejętności, jakie posiadałam na początku a co umiem teraz, to jest to dzień do nocy. Ma to również dodatkowy atut, bo wraz z rozwojem moich umiejętności, zwiększyła się również moja stawka godzinowa.
Współpraca przy ciekawych projektach
Jeżeli tylko znasz języki obce, możesz współpracować z klientami z całego świata przy ciekawych i wymagających projektach. Znam wirtualne asystentki, które mieszkają za granicą i ich klientami w zdecydowanej większości są przedsiębiorcy zagraniczni. Oczywiście usługi świadczone na rzecz polskich przedsiębiorców również są bardzo ciekawe, ale wychodząc poza granice naszego kraju, mamy możliwości zdobyć jeszcze szersze doświadczenie. No i oczywiście stawki wynagrodzenia dla zagranicznych przedsiębiorców są odpowiednio wyższe, potrafię przyjmować nawet 250 zł/h.
Niezależność
Pracując jako wirtualna asystentka jesteś swoim własnym szefem. Sama ustalasz sobie godziny pracy, zakres obowiązków i stawkę godzinową. Masz tą niezależność, której nam tak brakuje w pracy na etacie. To Ty decydujesz, w jakie dni będziesz pracować, w jakich godzinach i z kim. Jeżeli nie lubisz wykonywać pewnych zadań, nie chcesz ich robić, to ich nie robisz, proste. To Ty w swojej ofercie określasz jakimi czynnościami możesz się zająć.
Własny biznes
Musisz pamiętać, że wirtualne asystentki pracują jako samodzielni przedsiębiorcy. Mogą to robić pod działalnością gospodarczą, czy też pod nierejestrowaną działalnością. Daje Ci to pełną kontrolę nad własnym biznesem oraz klientami, z którymi współpracujesz. Jeżeli współpraca z jakimś klientem nie bardzo Ci pasuje, możesz powiedzieć nie. Nie z każdym człowiekiem jesteśmy w stanie się dogadać. Praca wirtualnej asystentki w dużej mierze opiera się na wzajemnych relacjach, dogadaniu się, zrozumieniu, przekazywaniu informacji. Jeżeli między Tobą a klientem nie tego “czegoś”, nie bardzo wam idzie współpraca, to warto ją zakończyć i poszukać innego klienta.
A jakie wady towarzyszą wirtualnej asyście?
Nieregularne zlecenia (niestabilność dochodów)
Jeżeli zdecydujesz się na działanie w tej branży, musisz liczyć się z tym, iż Twoje dochody będą uzależnione od ilości wykonanych prac na rzecz klientów. Nie będziesz miała stałych przychodów jak w pracy na etacie. To niestety może powodować pewną niestabilność finansową. Ty sama musisz zadbać o zdobycie swoich klientów. Ale co tu dużo mówić, jest to cecha każdego biznesu, nie tylko wirtualnej asysty.
Samotność/izolacja społeczna
Praca zdalna dla jednych będzie zaletą, a dla innych wadą. Jeżeli lubisz kontakt z ludźmi, lubisz nawiązywać relacje na żywo, to praca zdalna w zaciszu domowym może być dla Ciebie uciążliwa. Może prowadzić do izolacji i braku kontaktu z innymi osobami, co może być źródłem samotności.
Wymagana znajomość technikaliów
Praca wirtualnej asystentki wymaga znajomości aspektów technicznych. Wymaga umiejętności obsługi różnych programów, aplikacji. W pracy tej niezbędny jest również dostęp do odpowiedniego sprzętu i stabilnego połączenia internetowego, co może być wyzwaniem w niektórych małych miejscowościach. Gdy zaczynałam swoją przygodę z wirtualną asystą, nie wiedziałam co to jest fanpage, hosting, domena… Ale wszystkiego się można nauczyć, i to w każdym wieku!!! Ja jestem tego dowodem. Dziś mam własną stronę internetową, którą sama sobie stworzyłam. Prowadzę social media nie tylko swoje, ale również moich klientek. Montuję podcasty i filmy. Ogranicza nas tylko nasz strach, że nie damy rady.
Konieczność samoorganizacji
Wirtualna asystentka musi sama dbać o organizację swojej pracy i zarządzanie czasem. Zdarza się, że zadań wykonywanych dla klientów bywa naprawdę wiele i trzeba umieć się zorganizować, aby wykonać wszystko na czas. Musisz też wiedzieć, że czas pracy wirtualnej asystentki liczony jest inaczej niż w pracy na etacie. Są specjalne programy, które, gdy zaczynasz swoją pracę musisz włączyć. Po każdy wykonaniu zadania zatrzymujesz czas, przyłączasz się na innego klienta i znowu włączasz licznik. Każde odejście od komputera – do toalety, po kawę, na drugie śniadanie, czy chociażby odebranie telefonu prywatnego, musi być poprzedzone zatrzymaniem czasu liczonego przez aplikację. Zatem Zdarza się tak, że mimo tego, iż przed komputerem spędzam 4-5h, to naliczony czas pracy przez aplikację wynosi de facto 3h.
Coraz większa konkurencja
Rynek pracy dla wirtualnych asystentek jest coraz bardziej konkurencyjny. Coraz więcej osób próbuje swoich sił w tej branży. Ale też i coraz więcej przedsiębiorców zaczyna współpracę z wirtualnymi asystentkami. Zaczynają dostrzegać korzyści z takiej współpracy. Dlatego też, aby utrzymać się w branży, należy stale się rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje.
Poczucie pracy na etacie
Jeżeli będziesz przyjmować wszystkie zlecenia, nawet te, których wykonywać za bardzo nie lubisz, z czasem możesz mieć poczucie pracy na etacie. Będziesz miała poczucie obowiązku wykonywania zadań, których robić nie chcesz, ale ktoś Ci je zleca. Warto zatem nauczyć się w tej branży asertywności. Trzeba nauczyć się nie przyjmować każdego zlecenia, aby tylko zarobić. W ten sposób szybko można się wypalić.
Każdy biznes, każda branża ma swoje blaski i cienie. Nie każda praca będzie również dla każdego. Warto przed podjęciem decyzji poznać obie strony medalu. Mam nadzieję, że przedstawione przez mnie wady i zalety wirtualnej asysty, przybliżył Ci chociaż trochę do podjęcia decyzji. Ja po 2 latach pracy w tej branży gorąco Ci polecam, aby na spokojnie rozważyć taką opcję.
No i jak? Czy jesteś gotowa na zostanie Wirtualną Asystentką? Jeżeli masz jakieś pytania o pracę WA, to napisz w komentarzu – z chęcią odpowiem. A jeżeli nadal szukasz swojego pomysłu na biznes, to zachęcam Cię do pobrania mojego workbooka, który Ci w tym pomoże: